Vad är motoroptimering/chiptrimning?
Det är inte längre när det gäller moderna bilar frågan om att byta chip, men eftersom ordet trimchip så starkt lever kvar i folkmun har vi valt att kalla alla motoroptimeringar för just trimchip.
För moderna bilmotorer är annars ordet motoroptimering mera korrekt när man skriver nya motorstyrningsprogram. Mer kraft på låg och mellanvarv av motorns register med mera toppeffekt. Har du inte provat det här tidigare kommer du aldrig att vilja åka orginal igen!
Vi uppgraderar alla bilar som är möjliga via OBD uttaget - bilens diagnosstikuttag – inga omlödningar av styrenheten behöver i de fallen att göras. Har du en äldre modell som måste lödas har vi marknadens bästa proffesionella varmluftsavlödning utrustning och det ligger i arbetets natur att vi är proffs på att just löda. Görs det här korrekt finns det ingen anledning att tycka det här sättet är ett sämre alternativ när motorn ska uppgraderas. Vi använder alltid den senaste tekniken som är möjlig för respektive bilmodell.

Dagens moderna bilar styrs av en dator, en ECU eller ”Engine Controll Unit”. ECUn innehåller mjukvaran som bl a kontrollerar bränsletillförseln och tändningen i motorn. När du chipar en bil optimeras programvaran i datorn - ungefär som när du uppdaterar din egen dator att klara av flera saker eller bli snabbare.
Chippet ändrar bl a insprutnings-mappen och ökar turbotrycket. Detta innebär att motorn blir effektivare som sedan resulterar i ökat antal hästkrafter, bättre vridmoment samt minskad bränsleförbrukning och utsläpp av miljöskadliga ämnen.
När man chippar sänks bränsleförbrukningen oftast med 5-15% beroende på motor, detta gäller både diesel och bensinmotorer. Det normala är ca 5% sänkt förbrukning på motorer utan turbo och ca 10 % för motorer med turbo vid normal körning.
När man chiptrimmar leder det förutom till lägre bränsleförbrukning även till lägre koldioxidutsläpp, förbättrad förbränning och mindre utsläpp av miljö- och hälsoskadliga ämnen.

Vad ingår i arbetet?
Motoroptimering innebär såväl effektoptimering, bränsleoptimering som miljöoptimering. 
I alla priser ingår alltid provkörning före och efter, laddtryckskontroll, diagnoskontroll samt funktionskontroll.
Med ny programvara följer bl.a. ändrade parametrar för bränsletryck, tidpunkt för insprutning, tändning, laddtryck, momentbegränsare, rökbegränsare, vridmoment och fartspärrar, m.m.
Normalt tar vi 1500:- för en diagnoskontroll men den ingår alltid när vi installerar en ny motorprogramvara - just för att säkerställa bilen fungerar utan anmärkning innan arbetet påbörjas - allt för kundens bästa.

Varför gör då biltillverkarna inte detta från början?
Mjukvaran som styr motorn är lagrat i ett chip (EEPROM/EPROM Engine Management Program). Biltillverkaren måste utveckla sina produkter för hela världsmarknaden och har då att ta hänsyn till många olika förhållande. Bland dessa finns; bränslekvalitet, avgaskrav, serviceintervaller och höjd över havet mm.
Med andra ord anpassas motorerna för sämsta tänkbara föhållande, det är just det vi optimerar för att passa vårt bränsle och våra förhållanden bättre. I många fall har även biltillverkarna samma motor men med olika programvaror för att kunna prissätta bilarna i fler segment dvs samma motor med olika effekt. Ett enkelt sätt att tjäna mer pengar på sina kunder.

Försvinner motoroptimeringen vid service?
Det gör den inte. Även om en biltillverkare vid en service skulle uppgradera din motor med en ny motorprogramvara är det inte säkert att den skriver över exakt våra modifieringar.
På alla de bilar som vi gör händer det att man skriver över programvaran på 2-3 bilar/år. Problemet är alltså försvinnande litet. Skulle du mot all förmodan ha en sådan otur uppgraderar vi motorn på nytt åt dig. Arbetet är detsamma och lika omfattande som när vi en gång gjorde bilen - men är helt kostnadsfritt så länge bilen brukas av samma ägare som ursprungligen utförde motoroptimeringen.

Vill du sälja bilen och ha den orginal tar vi 1500:- för det arbetet under förutsättning att det fortfarande är samma ägare som vid optimeringen. Ett tips är annars att i annonsen att skriva bilen är bränsleoptimerad med lägre förbrukning och utsläpp av miljöskadliga ämnen - normalt ett starkt köpargument.

Kan verkstaden se bilen att bilen är optimerad och fungerar det att läsa felkoder via OBD?
Vid normal service märker man ingenting av en motoroptimering om den utförts korrekt. Det här är en av anledningarna till att vara försiktig vad gäller valet av leverantör för dig som kund - att arbetet är proffesionellt utfört. 
Alla funktioner fungerar som tidigare och att ställa en diagnoskontroll av en verkstad med eventuella felkoder fungerar som tidigare via bilens OBD uttag. Vad vi känner till har vi aldrig gjort en enda motor som någon verkstad upptäckt under alla år.

Vad skiljer oss från andra leverantörer?
Vi är 100% proffesionella i vårt arbete med flera personer som arbeter heltid inklusive några av världens absolut skickligaste programmerare som är anställda av oss vid hög arbetsbelastning. 
ITSFUN har Nordens största utbud av motoroptimering till över 3000 olika bilmodeller med ständigt ny utveckling av programvara till såväl äldre som helt nya modeller. Vi ligger i den absoluta täten vad avser spetkompetens för samtliga tuners - över hela världen. 
Något som särskiljer oss kanske mest från andra i samma bransch är följande: Vi skräddarsyr programvaran för varje enskild bil som kommer till oss. Du får som kund alltså inte någon standarduppgradering utan vi försöker alltid få ut 100% av varje enskild motor.
Skulle vi vid provkörningen efter optimering märka att det finns utrymme för förbättringar - hur små de än kan vara - förbehåller vi oss rätten att göra om arbetet till så nära fulländning är möjligt att komma.
Därför vill vi helst inte heller ge en exakt tidpunkt när bilen är klar, men alltid samma dag som du lämnar den. I den här branschen är det som så att ju mera tid man kan lägga på varje enskild bil ju bättre resultat. Det här är till gagn till dig som kund. Perfekta bilar och absolut nöjda kunder - bättre reklam än så får vi inte.

Vi är i princip enbart koncentrerade på att maximera orginalbilar till fullo till skillnad från andra konkurrenter, därför besitter vi också expertkunskap i ämnet och vill inte tro att någon annan slår oss på fingrarna i den här grenen. Vi tävlar själva med bilar och är tävlingsinriktade även i vårt arbete att uppnå maximala prestanda - men med bibehållen hållbarhet och serviceintervaller. Vad vi vet erbjuder ingen i Norden snabbare eller bättre fungerande slutprodukter, vad vi känner till har vi heller aldrig gjort en enda motor som har havererat.
ITSFUN erbjuder alltid fri miljöoptimerad lånebil - du betalar bara för bensinen, fråga oss när du bokar om den finns tillgänglig. Även de flesta förekommande kreditkort, avbetalning och kreditköp genom Klarna. Vi erbjuder oss även att kostnadsfritt inom Stockholmsområdet hämta och lämna din bil för chiptrimning efter särskild överenskommelse.

Vi är också lyhörda mot våra kunder - berätta för oss vad du önskar i prestanda eller övriga önskemål så ska vi göra vårt absolut bästa för att se till du blir nöjd. Det är det garanti på!

Hållbarhet på motorn vid chipptrimning?
Hållbarheten på motorn förändras inte av vår trimning, dagens motorer är överdimensionerade för att klara betydligt större påfrestningar.
Regelbunden service och skötsel spelar en betydligt viktigare roll för livslängden.

Vad ska jag har för oktan när jag tankar?
Den effekt som vi anger för våra chip är med 98 oktan som vi rekommenderar över lag eftersom man uppnår bättre förbränning, högre effekt och bättre bränsleekonomi med 98 jämfört med 95 oktan. Detta gäller även för bilar som inte är chiptrimmade.
Det går precis lika bra - med några få undantag på mera hårdtrimmade (oftast turbo)-motorer som kräver 98 oktan som orginal - att tanka 95 oktan. Kom också ihåg att din bil drar mindre bensin med 98 oktan jmfr 95 oktan pga av möjligheten till högre tändning och därmed bättre effektivitet.

Är det lönt att trimma en bil med höga mil?
Miltalet spelar inte så stor roll som motorns skick, miltalet i sig avser inget hinder för chipning.

Går det att skicka enbart styrenheten eller måste jag komma till er med min bil?

Ja det går att skicka enbart styreneheten för modifiering. Vår policy är normalt att skicka tillbaka med vändande post. Är det extra brådskande kan vi om vi hinner med och vi bokar med kunden försöka att skicka samma dag om arbetsbelastningen tillåter.
Om du är intresserad av denna lösning så maila oss info om bilmodell och exakt motoralternativ så berättar vi var styrenhet är monterad i just din bil.

Kan jag montera chippet själv?
Till många lite äldre bilar kan man montera chippet själv. Vi behöver i så fall styrboxnummer och chippnummer för att kunna skicka korrekt chip. Om du undrar om detta är möjligt till just din bil, maila oss bilmodell så berättar vi om just denna lösning är möjlig.

Vad säger Bilprovningen?

Bilprovningen kontrollerar inte styrenheten i bilen på så sätt att det finns någon möjlighet att upptäcka en chipning. Man leter enbart efter felkoder i systemet elektroniskt via bilens diagnosuttag.
När man chippat en bil så medför det en effektivare motor med bättre förbränning. Detta innebär också bättre avgasvärden, i många fall bättre än på en ny bil.

Kommer jag att få högre toppfart?
I och med effektökningen så påverkas även toppfarten, i vissa bilmodeller försvinner även toppfartsspärren så att du kan köra fortare - där det är tillåtet :)

Hur blir det med accelerationen?

Accelerationen ökar markant på turbobilar, framförallt blir motorn extremt mycket starkare på låg och mellanregistret med mer respons och högra laddtryck lägre ner i registret. På högre varv utnyttjar man den ökade effekten som också gör att man normalt kan varva mera utan att motorn tappar orken pga högre laddtryck.

Utan turbo blir skillnaden mindre eftersom man inte kan plocka ut lika mycket effekt som i en turbomotor. I en sugmotor - alltså utan överladdning i form av turbo eller kompressor - kommer den ökade effekten och vridmomentet från ca 2000 v/min och sedan ju mera man varvar till där maximal effekt/vridmoment finns idag. Varvtalet för max effekt/vridmoment bestäms av kamaxlarna och är efter optimering samma som tidigare med skillnaden att motorn drar jämnare med den ökade effekten och vridmoment.
Här anser kunderna att den största skillnaden är motorns respons över hela varvtalsregistret - att den drar starkare och jämnare.

Jag har sett att ni redovisar något lägre effekt på motorer än vissa av era lågpriskonkurrenter, hur kommer det sig?
Det förekommer ett effektkrig mellan många av aktörerna på den svenska marknaden och det har eskalerat i att många redovisar fantasisiffror i kampen om kunderna. Vår policy är att redovisa de effekter som är fysiskt möjliga att nå. Var kritisk mot vissa konkurrenters uppgivna prestanda och effekter.
Det erbjuds även program av lågprisvariant med lägre kvalite där det inte är ovanligt att motorer inte ens startar efter "optimering". Var noggrann i ditt val av leverantör och vem som ska få förtroendet att uppgradera något så känsligt som bilens styrsystem.

Garantier?
Vi lämnar livstids garanti på våra programvaror, arbete och de ev delar som vi använder - under förutsättning att bilen fortfarande används av den ursprungliga kunden.

Har du ytterligare frågor mejla oss eller ring 08-323 953